afvallen-tijdens-de-zwangerschap

Afvallen tijdens de zwangerschap – Dit is de beste manier

Afvallen tijdens de zwangerschap, hoe kan je dit het beste doen? Je wilt je natuurlijk perfect voorbereiden op een zwangerschap en hier hoort het juiste gewicht ook bij. Dit is helaas niet altijd mogelijk aangezien een zwangerschap vaak komt met een gewichtsdilemma. Daarom krijgen wij vaak de vraag hoe je kan afvallen tijdens de zwangerschap.

Afvallen tijdens de zwangerschap is mogelijk en kan zelf nuttig zijn voor vroegen met een extreem overgewicht. Het is echter niet geschikt voor zwangere vrouwen die voor de zwangerschap een gezond gewicht hadden.

Als je denkt dat je kan profiteren van een paar kilo’s minder tijdens de zwangerschap praat dan met je arts om samen te kijken hoe je dit veilig kunt doen zonder de ontwikkeling van je baby te beïnvloeden.

Maak een plan om afvallen tijdens de zwangerschap geleidelijk te doen.

Zelfs voordat je baby geboren wordt is hij of zij op verschillende manieren afhankelijk van je. Je lichaam voedt en draag de baby ongeveer 40 weken en helpt de baby met de groei en ontwikkeling. Overgewicht kan problemen veroorzaken tijdens de zwangerschap omdat het de groei van je baby in de weg kan staan.

Overgewicht tijdens de zwangerschap kan leiden tot:

  • Vroegtijdige geboorte
  • Doodgeboorte
  • Een keizersnede
  • hartafwijkingen bij de baby
  • zwangerschapsdiabetes bij de moeder
  • hoge bloeddruk bij de moeder
  • Slechte slaap
  • Bloedstolsels (vooral in je benen)
  • Infecties bij de moeder

Ondanks deze gevaren blijft de beste manier van afvallen tijdens de zwangerschap door een consistent en geleidelijk plan op te stellen. Op deze manier voorkom je de risco voor je baby. Wanneer je arts je aanbeveelt om gewicht te verliezen voor de gezondheid van je baby dan lees je hieronder hoe je dat het beste kunt doen.

Weet hoeveel gewicht je nodig hebt om aan te komen

Overgewicht tijdens de zwangerschap kan soms de focus generen om alleen maar af te vallen. Echter heb je nog steeds te maken met wat gewichtstoename door de groei van je baby. Daarom is het belangrijk om te weten hoeveel gewichtstoename gezond is. Je kan de onderstaande cijfers als indicatie gebruiken. Deze zijn gebaseerd om je gewicht van voordat je zwanger was.

  • Zwaarlijvig (BMI van 30 of meer): 5 tot 10 kilo gewichtstoename.
  • BMI tussen 25 en 29,9: 7,5 tot 12,5 kilo
  • normaal gewicht (18,5 tot 24,9 BMI): kan tussen de 12,5 en 17,5 kilo  aankomen.

2. Verminderen van calorieën voor het afvallen tijdens de zwangerschap

De eerste manier om overgewicht te verliezen is door je dagelijkse calorie-inname te verminderen. Het eten van meer calorieën dan je verbrandt is de meest voorkomende oorzaak van gewichtstoename.

Je moet je calorieën inname ongeveer met 3.500 verminderen om een halve kilo af te vallen. Gekeken over een week betekend dit dat je dagelijks ongeveer 500 calorieën minder binnen moet krijgen.

Wat je moet doen

Voordat je begint met minder calorieën binnen te krijgen is het handig om een logboek bij te houden om zo te berekenen hoeveel calorieën je momenteel binnen krijgt. Je kan dit vervolgens bespreken met een diëtiste. In je nieuwe dieet moet je er rekening mee houden dat zwangere vrouwen niet minder dan 1700 calorieën per dag binnen zouden moeten krijgen. Op die manier krijg je genoeg energie voor zowel jou als je baby. Als je normaal veel meer calorieën verbruikt dan dit, overweeg dan geleidelijk aan het verminderen van de calorieën.

Afvallen tijdens de zwangerschap kan bijvoorbeeld door;

  • Kleinere porties te eten
  • Ongezonde vetten (zoals boter) in te ruilen voor een plantaardige versie (probeer olijfolie)
  • Eet meer fruit
  • Probeer meer groente te eten in plaats van koolhydraten
  • Vervang frisdranken voor water
  • Vermijd junkfood.

Neem dagelijks een prenatale vitamine om ervoor te zorgen dat je alle voedingsstoffen krijgt die jij en je baby nodig hebben.


Foliumzuur is vooral belangrijk, omdat het het risico op geboorteafwijkingen helpt te  verminderen.


3. 30 minuten per dag aan oefeningen

Sommige vrouwen zijn bang om te sporten uit angst dat hun baby’s er schade van zal ondervinden. Dit is zeker niet waar. Hoewel sommige oefeningen, zoals situps, mogelijk schadelijk kunnen zijn, is lichaamsbeweging in het algemeen zeer goed voor de baby.

Het kan je helpen je gewicht te behouden, geboorteafwijkingen te verminderen en zelfs enkele van de pijnen die je tijdens de zwangerschap ervaart te verminderen. Ook helpt het als je wilt afvallen tijdens de zwangerschap. De huidige aanbeveling is niet anders dan voor niet-zwangere vrouwen: 30 minuten activiteit per dag. Als dit te veel voor je is om mee te beginnen, overweeg dan om de 30 minuten op te splitsen in kortere tijdsperiodes gedurende de dag.

De beste oefeningen voor zwangere vrouwen zijn:

  • Zwemmen
  • Lopen
  • Tuinieren
  • Prenatale yoga
  • Joggen

Aan de andere kant, moet je de volgende activiteiten vermijden:

  • Waarbij je vertrouwt op je evenwicht, zoals fietsen of skiën.
  • Welke uitgevoerd worden in de hitte.
  • Die pijn veroorzaken
  • Waarvan je duizelig wordt
  • Die je op je rug moet doen (na 12 weken zwangerschap).

4. Vroegtijdige aanpak van gewichtsproblemen

Hoewel je zeker op natuurlijke wijze aankomt tijdens je zwangerschap, gebeurt het grootste gedeelte tijdens het tweede en derde trimester. Je baby groeit namelijk ook het snelste in de laatste twee periodes van de zwangerschap. Deze toename in gewicht kan je niet onder controle houden. Daarom is het beter om in een eerder stadium te focussen op afvallen tijdens de zwangerschap.

Het is namelijk bewezen dat vrouwen die eerder begonnen met afvallen tijdens de zwangerschap (tussen week 7 en 21) minder last van overgewicht hebben aan het einde van de zwangerschap.

Als je wilt afvallen of je gewicht onder controle wilt houden dan is het goed om ervoor te zorgen dat je arts in een vroegtijdig stadium helpt met het opstellen van een plan.

Conclusie

Voor de meeste zwangere vrouwen is het managen van hun gewicht veiliger dan enige vorm van significant gewichtsverlies. Ondanks de voordelen van een lagere BMI tijdens de zwangerschap, is afvallen niet voor alle vrouwen geschikt.

Je kan je gewicht onder controle houden door de traditionele methoden van gewichtsverlies: het snijden in het aantal calorieën en lichaamsbeweging.

Het is belangrijk om je calorie-inname in de gaten te houden en oefeningen te doen tijdens de zwangerschap. Een tekort aan calorieën kan je baby potentieel schaden. Dit is de reden waarom de meeste artsen geen gewichtsverlies tijdens de zwangerschap aanbevelen, tenzij je aanzienlijk overgewicht hebt. Bespreek alle vragen of zorgen die je hebt met je arts.

Misschien vindt je dit ook interessant:

Koortslip en een baby

Koortslip en een baby

Wat mag je niet eten als je zwanger bent – 11 verboden voedingsmiddelen

Wat mag je niet eten als je zwanger bent – 11 verboden voedingsmiddelen

Gewichtstoename zwangerschap – alles wat je moet weten

Gewichtstoename zwangerschap – alles wat je moet weten

Afscheiding tijdens de zwangerschap – Wat is normaal?

Afscheiding tijdens de zwangerschap – Wat is normaal?

Zeer pijnlijke eisprong – Dit moet je weten

Zeer pijnlijke eisprong – Dit moet je weten

Symptomen zwangerschap week 1

Symptomen zwangerschap week 1

Stoppen met de pil – Bijwerkingen en risico’s

Stoppen met de pil – Bijwerkingen en risico’s

Symptomen zwangerschap in aantocht – Zo kan je het herkennen

Symptomen zwangerschap in aantocht – Zo kan je het herkennen

De beste producten voor jou en je baby:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *