tv-voor-een-baby-waarom-moet-je-het-voorkomen

TV voor een baby – Waarom moet je het voorkomen?

Is tv voor een baby goed of slecht? Ouders zijn vaak geschokt als ik vertel dat kinderartsen het een slecht idee vinden voor kinderen om al voor hun 18e jaar tv te kijken of mobiele apps te gebruiken, omdat de meeste peuters dat al hebben gedaan.

Uit onderzoek blijkt dat 92,2% van de 1-jarigen al gebruik heeft gemaakt van een mobiel apparaat, waarvan sommige al vanaf dat ze 4 maanden oud zijn. 

Vroege hersenontwikkeling voor een baby gelinkt aan TV kijken

Ik hoor veel ouders zeggen: “Maar mijn baby vindt het leuk.” Baby’s kunnen naar de felle kleuren en bewegingen op een scherm staren. Echter zijn hun hersenen niet in staat om zin of betekenis te geven aan al die bizarre beelden.

Het duurt ongeveer 18 maanden voordat de hersenen van een baby zich ontwikkelen tot het punt waarop de symbolen op een scherm hun tegenhangers in de echte wereld gaan vertegenwoordigen.

Wat baby’s het meeste nodig hebben om te leren is interactie met de mensen om hen heen. Dat betekent niet dat ze geen videochat met een verre grootouder of een uitgezonden ouder kunnen doen. 

Het betekent alleen dat wanneer het gaat om het dagelijks leren dan moeten ze dingen aanraken, schudden, gooien en vooral de gezichten zien en de stemmen horen van degenen van wie ze het meest houden.

Apps kunnen peuters leren tikken en vegen op een scherm, maar uit onderzoek blijkt dat deze vaardigheden zich niet vertalen in leren in de praktijk.

Wat is de schade voor een baby en peuter

Dus het is zeker dat baby’s en peuters niets van het tv-kijken meekrijgen, maar als ze het leuk lijken te vinden, waar is de schade dan wel?

Goed bewijs suggereert dat het bekijken van het scherm voor de leeftijd van 18 maanden blijvende negatieve effecten heeft op de taalontwikkeling van kinderen, leesvaardigheid en kortetermijngeheugen. Het draagt ook bij aan problemen met slaap en aandacht. En dat maakt TV kijken voor een baby mentale junkfood.

Wat is het probleem van tv kijken?

Het probleem ligt niet alleen bij wat peuters doen terwijl ze tv-kijken, maar ook bij wat ze niet doen. In het bijzonder worden kinderen geprogrammeerd om te leren van de interactie met andere mensen. 

De dans van gezichtsuitdrukkingen, de toon van de stem en de lichaamstaal tussen een peuter en een ouder is niet alleen mooi. Het is zo complex dat onderzoekers deze interacties op video moeten opnemen en vertragen om alles wat er aan de hand is te zien. Wanneer een van de partijen hierbij, kind of ouder, TV kijkt, komt de uitwisseling tot stilstand.

Een peuter leert veel meer van het slaan van pannen op de grond terwijl je kookt dan van het kijken naar een scherm voor evenveel tijd, omdat jullie af en toe met z’n tweeën naar elkaar kijken.

TV aanzetten op de achtergrond

Alleen al het aanzetten van de TV op de achtergrond, ook al kijkt er “niemand naar”, is al genoeg om de taalontwikkeling te vertragen. 

Normaal gesproken spreekt een ouder ongeveer 940 woorden per uur als er een peuter in de buurt is. Als de televisie aanstaat, daalt dat aantal met 770(!) woorden per uur. Minder woorden uitwisselen betekent minder leren.

Peuters leren ook voor langere tijd aandacht te besteden op een onderwerp, en peuters die meer tv-kijken hebben op 7-jarige leeftijd meer kans op problemen om aandacht te krijgen. Videoprogramma’s zijn voortdurend in beweging, interessant en dwingen een kind bijna nooit om met iets vervelenders om te gaan dan een video die ze zien.

Wanneer een baby ouder wordt

Na de leeftijd van 2 jaar veranderen er dingen, althans enigszins. Tijdens de voorschoolse jaren leren sommige kinderen wel wat vaardigheden van educatieve televisie. Goed ontworpen programma’s kunnen kinderen leren lezen en schrijven, wiskunde, wetenschap, probleemoplossing en prosociaal gedrag.

Kinderen halen meer uit interactieve programma’s zoals Dora de Ontdekkingsreiziger en Sesamstraat als ze de vragen van de personages beantwoorden. De onderwijstelevisie maakt het grootste verschil voor kinderen van wie huizen het minst intellectueel ontwikkeld zijn.

Wat je kunt doen omtrent het TV kijken van een baby

Natuurlijk leren kinderen meer als ze tv kijken of apps gebruiken met een ouder. Inhoud is van groot belang. Alle programma’s onderwijzen kinderen over iets, maar blijf bij programma’s die zijn ontworpen om kinderen dingen te leren die ze eigenlijk zouden moeten weten zoals taal en wiskunde.

Ongeacht de inhoud, limiteer de elektronische entertainment van je kind op 1 uur per dag vanaf de leeftijd van 18 maanden tot de leeftijd van vijf jaar. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *