sporten zwanger

Sporten tijdens je zwangerschap

Dat sporten gezond is weten we natuurlijk allemaal, maar hoe zit dat met sporten tijdens je zwangerschap? Het gaat natuurlijk prima samen, wel is het dan verstandig een paar dingen in de gaten te houden. 

Sport en zwangerschap: hoe, wat en wanneer?

Eigenlijk is het wel simpel, alle sporten die je voor je zwangerschap hebt gedaan kan je altijd nog gewoon doen tot het laatste moment. Doe geen sport die je eerder niet gewend was, je weet immers maar nooit hoe je zwangere lichaam daar op gaat reageren. Uiteraard is het belangrijk rekening te houden met de belasting, wat niet meer goed voelt, doe je gewoon niet meer. Een wandeling, zwemmen of fietsen zijn in ieder geval erg goed voor je energielevel. 

Enkele handvatten om je op weg te helpen

  • Voor de liefhebbers van fitness tijdens de zwangerschap: neem minder gewicht dan normaal.
  • Let op je lichaamstemperatuur, deze mag niet te hoog worden!
  • Train bij het sporten nooit je rechte buikspieren tijdens de zwangerschap, alleen de schuine. 
  • Let op je hartslag en ademhaling. Je moet nog een gesprek kunnen voeren tijdens het sporten.
  • Zorg dat je wat fruit of een koekje eet voordat je gaat sporten voor voldoende energie.
  • Wees voorzichtig met high-impact bewegingen zoals joggen en jumping-jacks.
  • Vermijd bewegingen waarbij je onverwachts veel draait. Je gewrichten en banden zijn slapper in de zwangerschap waardoor je nu meer kans hebt op blessures.
  • Vermijd lang op je rug liggen, dit vermindert de bloedtoevoer.
  • Drink voldoende water tijdens het sporten, minstens een liter.
  • Een goede sportbeha is geen overbodige luxe nu je borsten ook in omvang toenemen Waag je niet aan contactsporten waarbij je een verhoogd risico loopt om te vallen. Denk aan paardrijden of skiën.
  • Sporten kan vanaf het begin tot het einde van de zwangerschap maar sport niet meer als je vliezen gebroken zijn, bij voortijdige weeën, vaginaal vloedverlies, te hoge hartslag, te hoge bloeddrukhartkloppingen of het vroegtijdig samentrekken van de baarmoeder. Bij een zwangerschap met complicaties altijd overleggen met de verloskundige die jou begeleid.

Kun je blijven sporten als je zwanger bent?

Dat is wat veel zwangere vrouwen zich afvragen. Het antwoord is simpel. Sporten is gezond, ook als je zwanger bent. Wel is de ene sport meer geschikt dan de ander.Door sporten voel je vaak fitter, daarnaast zijn er natuurlijk de voordelen van bijvoorbeeld je gewicht op peil houden, en je spieren sterker maken. Maar let op: als je zwanger bent zijn sommige oefeningen en bewegingen te belastend.

5 sporten die we zeker aanraden.

Zwemmen

Zwemmen – maar bijvoorbeeld ook aquajoggen – zijn uitermate geschikt als je zwanger bent. In het water ben je licht en dat is heerlijk, zeker met een steeds groter wordende buik. En terwijl je dus lekker je gewrichten beweegt, is er tegelijkertijd geen extra belasting voor de gewrichten.

De voordelen van zwemmen op een rij:

  • het verbetert je uithoudingsvermogen
  • je kunt er al vroeg mee beginnen tijdens je zwangerschap en met een beetje mazzel tot het einde blijven doen
  • je spieren worden sterker door zwemmen
  • je voelt je er lekker fit door
  • goed voor het hart en de bloedsomloop

Aerobics

Aerobics is een sport die je kunt blijven beoefenen mits je de training volgt met een low impact. Jumpen en joggen kun je beter niet meer doen als je langer dan 4 maanden zwanger bent. En ook je arm- en beenbeweging mogen niet te heftig zijn – de helft van de maximale bewegingsuitslag is meer dan voldoende. Trainingen met gewichten worden tijdens de zwangerschap wel afgeraden.

Badminton en Tennis

Deze sporten kun je rustig beoefenen als je zwanger bent. Maar bij bij sprints, draaibewegingen en plotseling stoppen moet je wel opletten. Je lichaam verandert tijdens je zwangerschap. Een sport als tennis kan dan ook erg belastend zijn, vooral als je fanatiek bent.

Fietsen

Zolang je lichaam zelf niet aangeeft dat fietsen een te grote belasting is kun je dit prima blijven doen. Denk er wel aan dat je voldoende ruimte hebt tussen je stuur en buik. Kon je voordat je zwanger was lekker doortrappen, tijdens je zwangerschap is het heel gewoon dat je je tempo iets moet bijschaven.

Yoga

Yoga is erg geschikt tijdens de zwangerschap. Zeker de zwangerschap variant. Door de verschillende oefeningen ontspan je je geest en leer je verschillende ademhalingstechnieken die je ook tijdens de bevalling kunnen helpen. Ook zijn er speciale oefeningen die helpen je bekken sterker te maken. Yoga helpt je om fit te blijven en je bevalling zelfverzekerd tegemoet te gaan.

Tot slot, wanneer je tijdens je zwangerschap gaat of blijft sporten zorg dan voor de juiste sportkleding die je lichaam goed ondersteunen niet te strak zit of lichaamsdelen afknelt. Vergeet niet om goed te blijven drinken tijdens het sporten en voorkom dat je lichaam oververhit raakt. Heb je vragen of twijfels, raadpleeg dan altijd je verloskundige of gynaecoloog.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *